A kiutazásra 2019. június 10-én került sor. A rendezvényen a BKK-t Lénárt Máté képviselte. A BKK korábban felvételt nyert a hidrogéncellás járművek elterjesztésével foglalkozó „JIVE” (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe, közös kezdeményezés a hidrogén hajtású járművek elterjesztésére Európában) nevű projekt User Groupjába, amelyben 15 olyan európai közlekedésszervező és operátor vesz részt, akik érdeklődnek a hidrogén meghajtás iránt. A projekt során évente 2 találkozó (összesen 10 a projekt végéig) tervezett. A mostani, harmadik találkozó 2019. június 11-én került megtartásra Stockholmban, csatlakozva a UITP Global Public Transport Summit konferenciájához. A rendezvényen a kibocsátásmentes autóbuszok jelenlegi helyzete, trendjei, hatásai kerültek bemutatásra és megvitatásra.
A találkozás a UITP Global Public Transport Summit konferencián, a Solaris kiállítóhelyénél volt. A munkacsoport ülése egy bemutatkozó körrel kezdődött. A résztvevők spanyol, dán, olasz, portugál, lengyel és német közlekedésszervezőktől/közlekedési vállalatoktól, illetve különféle tanácsadó cégektől érkeztek. Itt megtekintettük a Solaris zéró emissziós új Solaris Urbino 12 Hydrogen modelljét, amely hidrogénhajtással üzemel, valamint a Solaris Urbino 12 Electric modellt, amely tisztán elektromos hajtással közlekedik.
Solaris Urbino 12 Hydrogen (hidrogén meghajtású busz)
A hidrogén hajtású modellben egy 60 kW-os üzemanyagcellával van felszerelve, amely 350 km-es hatótávot tesz lehetővé egyetlen töltéssel. Az 5 db hidrogén tartály a busz tetején található, összesen 36,8 kg hidrogén tárolása lehetséges bennük. A jármű fűtésére az üzemanyagcellában termelődő hőt használják egy széndioxidos hőszivattyú segítségével. A lengyelországi gyár közelében (Lengyelországban) jelenleg nem található hidrogén üzemanyag kút, így a teszteléshez a járműveket Németországba kell átszállítaniuk. A közeljövőben tervezik a gyár területére egy hidrogén töltőpont kialakítását.
A délután folyamán előadásokban mutatták be a JIVE és ASSURED projektek aktualitásait és workshopon beszéltünk a „tiszta” busz technológiákról és alternatív meghajtásokkal kapcsolatos infrastruktúráról. A JIVE projekt célja, hogy elterjessze a hidrogén üzemanyagcellás autóbuszokat Európában. A projekt keretében és részbeni finanszírozásával 5 terület (Benelux államok, Franciaország, Németország, Nagy-Britannia, Skandinávia) 9 városában 139 busz beszerzését és tesztelését tervezik. Cél, hogy 2030-ig 15 ezer üzemanyagcellás busz működjön Európában.
Az ASSURED projekt célja az elektromobilitás és elektromos meghajtás serkentése a városi kereskedelmi járművek terén és azok integrációja a gyorstöltő infrastruktúra hálózatba. A projekt keretén belül interoperabilis és skálázható nagy teljesítményű (akár 600 kW-os) töltési megoldások kifejlesztése, innovatív töltésmenedzsment stratégiák kidolgozása, hatékony vezeték nélküli töltési megoldások kialakítása és szabványosított interoperabilitási teszt eljárás kidolgozása a cél. A projektben értékelésre és fejlesztésre kerülnek a hálózat költség, energiahatékonyság és hatás tényezői, valamint 8 demonstrációs esettanulmány kerül kialakításra 2020-ban (3 területen: e-buszok, e-teherautók, e-furgonok).
A továbbiakban a projekt, illetve az egyes résztvevő városok hidrogéncellás buszainak beszerzésével, üzemeltetésével kapcsolatos tapasztalatokat osztották meg. A hidrogéncellás buszok esetében a legfontosabb a biztonság kérdése (robbanásveszély), majd a technológia drágasága, a szabályozások és a technológia kiforratlansága, a töltőállomások hiánya, a gyártók közötti gyenge piaci verseny, sok szereplő érintettsége következtek. A buszok általában egy 350 bar nyomással ellátott hidrogéntartállyal rendelkeznek, amelyet egy 400 báros tartályból töltenek. Van, ahol a hidrogént helyben állítják elő, zöld áram felhasználásával (Aberdeen, Bolzano), van, ahol vásárolják (London, Rotterdamból hozatják).
Erwin Stoker (program manager, Ovbureau, Public Transport Authority Groningen and Drenthe) előadásában a zéró emissziós buszflottával kapcsolatos munkájukat mutatta be. Hangsúlyozta, hogy a hatékony elektromos buszflotta üzemeltetéséhez és a megfelelő energiahatékonyság eléréséhez a városban szabad buszsávoknak kell lennie, a buszoknak nem szabad üresen futniuk, de a legfontosabb a járművezetői. A buszok hatótávolsága és akkumulátor töltöttségi szintje nagyban függ a vezetési stílustól. A következő lépés az elektromos buszflotta bővítése. A következő döntési pont a megfelelő arány megtalálása az akkumulátorok és az utasok szállítása között. Rövid távú utakhoz az akkumulátoros energiaforrást, hosszabb utakhoz a hidrogén hajtást javasolta. Az eddigi tapasztalataik szerint az elektromos buszok (Q-link electric) rendelkezésre állása magasabb, mint a dízel buszoké (99%), a hatótávolság nagyban függ az időjárási viszonyoktól, de jobb, mint várták, a sofőrök elégedettsége magas. A hidrogén hajtású, regionális területen üzemelő buszokkal (Van Hool A330 FCB) kapcsolatban megjegyezte, hogy a tervezett rendelkezésre állási cél 80% az első éves tesztüzem alatt, valamint céljuk sokféle környezetben tesztelni a buszokat. 2018-ban 65 ezer kilométert futott a hidrogén meghajtású busz. Következő lépésként hidrogén meghajtású taxikat és egyéb közszolgálati járműveket (kukás autó, úttisztító járművek) szereznek majd be.
2019.június 12-én az ECCENTRIC projekt találkozóján vettem részt. A BKK a CIVITAS ECCENTRIC projektbe 2017 júniusában kapcsolódott be megfigyelőként (observer city), és 2017 szeptemberében részt vett a Stockholmba szervezett első tanulmányúton. A projekt maga 2016-ban indult, 5 partner város részvételével, akik összesen 50 intézkedést terveznek végrehajtani a projekt futamideje alatt. Az ECCENTRIC projekt fókusza – a hasonló témájú projektektől eltérően – a külvárosok fenntartható közlekedésének, CO2-mentes logisztikájának támogatása. A megfigyelők szerepe az, hogy az 50 közül legalább egy intézkedést adaptáljanak és megvalósítsanak. A projekt megbeszélések keddtől csütörtökig tartottak, a megfigyelő partnerek a június 12-i workshopra kaptak meghívást.
A délelőtt folyamán az ECCENTRIC projekt WP3 (MaaS) és megosztáson alapuló mobilitás workshopján vettem részt. A workshopon a magán és piaci szektor igényeiről és érdekeiről folytattunk megbeszélést. A workshopon feladat volt, hogy kis csoportokra bontva egy képzelt megbeszélésre készüljünk fel a városi önkormányzat és egy mobilitási szolgáltató között. A kialakított csoportokban szerepeltek városi önkormányzati és piaci környezetben dolgozók is. A megbeszéléshez a csoportban összegyűjtöttük (mint piaci szereplő) a szolgáltatásunk bevezetését alátámasztó érveket és pozitívumokat (rugalmas hozzáállás, felhasználói oktatás, közösségi közlekedés kiegészítése, autóhasználat visszaszorítása, kedvezmények önkormányzatoknak stb.), valamint a városi döntéshozók várható igényeit és aggodalmait (közterület használata, közlekedésbiztonság, rongálás, közösségi közlekedési vetélytárs stb.), amire előre megnyugtató válaszokkal készültünk.
A délután folyamán az ECCENTRIC projektben betöltött követővárosi szerepünkről egyeztettem a Replication activity menedzserekkel (Paula Land – ICLEI és Marco Horvat – ICLEI). Budapest a projekt keretében bemutatott intézkedések közül a madridi kezdeményezést (5.8 dízel buszok kivezetése a városi flottákból) tartotta legjobban illeszkedőnek, mivel Budapesten is hasonló trend indult el és várható a jövőben. A madridi közlekedésszervező cégtől Sergio Fernándezzel (EMT) is egyeztettem a témáról, bemutattam neki a budapestiközösségi közlekedésben résztvevő járműállományt (külön figyelemmel a buszflotta összeállítására és a várható fejlesztésekre, tervezett beszerzésekre is) Sergio támogatását fejezte ki és invitált a következő, madridi találkozóra is, ahol részletesebben megismerhetjük majd az intézkedéshez kapcsolódó konkrét tevékenységüket. A dízel buszok kivezetése a város környezetvédelmi stratégiájából levezetett mobilitási intézkedések része. A jelenlegi 2000 járműből álló flotta a tervezett 200 busz/év beszerzéssel kb. 10 év alatt újulhat meg. A jelenlegi madridi állományból 800 jármű CNG hajtású, van néhány elektromos és dízel-elektromos hibrid jármű is, a fennmaradó rész pedig hagyományos dízel üzemű. Tapasztalataik szerint a hibrid buszok kevésbé szennyezőek, mint a CNG buszok, Az elektromos buszok elterjedésével pedig szükséges lesz egy új elektromosbusz garázs építésére is Madridban.
A következő ECCENTRIC Observer City találkozóra várhatóan 2019 Q4-ben kerül sor Madridban, ahol a fentiek alapján a BKK részvétele javasolt a madridi intézkedések megismeréséhez.
A hazaútra 2019. június 13-án este került sor.