BKK útijelentés

BKK útijelentés

Fluidtime Symposium 2018 @ Bécs

BKK/049/2018 (2018.06.07-08.)

2020. január 10. - LMáté

A Fluidtime Symposium 2018 (MaaS meets City) című konferencia 2018. június 7-8. között került megrendezésre Bécsben. A rendezvényen a Mobilitás-mint-szolgáltatás (MaaS) és a városok kapcsolatáról a városokat érintő, MaaS-szal kapcsolatos akadályokról, célokról is, jól sikerült projektekről és azok hatásairól esett szó. A Polis Titkárságon keresztül felkérést kapott a BKK egy előadás megtartására a How cities profit from being a MaaS incubator (mit nyerhetnek a városok, ha MaaS pilotban vesznek részt) szekcióban.

A kiutazásra 2018. június 7-én reggel került sor. A konferencia első napja négy szekcióra tagolódott, amelyekben a megadott téma szerinti előadásokat hallgathattunk meg.

  • Az első szekcióban a Mobilitás, mint szolgáltatás téma felvezetőjeként a városok céljairól, terveiről és a felmerülő akadályokról tartottak előadásokat. Ian Catlow (London’s European Office) előadásában bemutatta a MaaS városirányítási aspektusait londoni példát említve, valamint bemutatta a POLIS által összeállított Mobility-as-a-Service állásfoglalást. Sami Sahala (City of Helsinki) előadásában a helsinkiben működő MaaS rendszert mutatta be, valamint kitért rá, hogy egy városnak miért szükséges MaaS-t bevezetnie (mert viselkedésváltozást hoz, hozzájárul a modalsplit kedvező alakulásához, a közösségi közlekedés használatot serkenti, jobb szolgáltatást nyújt a városlakóknak és új helyi piacot alakít ki). Eelko Steenhuis (Cities Northern Netherlands) előadásában Emmen város közlekedésfejlesztési törekvéseit, C-ITS fejlesztéseit, mint jó példát mutatta be. Gregor Stratil-Sauer (Bécs városa) előadásában az új mobilitási szolgáltatásokhoz kapcsolódó városi keretrendszer kialakításáról beszélt, valamint bemutatta, hogy egy „Mobilitási pont”-tal kapcsolatban milyen elvárásokat kell megfogalmaznia a városnak.

 

  • A második szekcióban a városokról esett szó, mint a MaaS ökoszisztéma elemei. Elina Immonen (Finnish Ministry of Transport and Communications) előadásában a jobb közlekedési szolgáltatások és új üzleti lehetőségek szabályozáson keresztüli népszerűsítéséről beszélt. Kiemelte, hogy a MaaS lehetővé tételéhez a következő alap feltételek szükségesek: átfogó megközelítés, technológia független szabályok, a digitalizáció térnyerésének engedése, a MaaS szélesebb körben való vizsgálata és a versenyhelyzet kialakulásának engedése. Michael Ortgiese (Potzdam városa) előadásában az új potzdami mobilitási koncepciót mutatta be. Zeina Nazer (ITS Arab) előadásában a dubai MaaS rendszert mutatta be, valamint kitért az aktuális mobilitással kapcsolatos fejlesztéseikre is. Elmondta, hogy egy évtizeden belül a régió teljesen átalakul, az utasszállítás tradicionális és automata járműveken fog történni, amely megoldást jelenthet a régió aktuális kihívásaira, növelheti a hatékonyságot, hozzájárul az átfogó városmenedzsmenthez és elősegíti az együttműködések kialakulását. Göran Smith (Chalmers University of Technology) előadásában a MaaS rendszerek kialakításával kapcsolatos javaslatait fogalmazta meg, mivel a MaaS a mobilitás jövője lehet.

  • A harmadik szekció a jó gyakorlatok bemutatására szolgált. Megismerhettük Aarhus régió gyakorlatát, Werfenweng (Ausztria) elképzeléseit, a skóciai és manchesteri fejlesztéseket is.
  • A negyedik szekcióban arról esett szó, hogy egy város mit nyerhet, ha teret enged a MaaS fejlesztésének, bevezetésének. A Ebben a szekcióban tartottam meg előadásomat, amelyben a budapesti helyzetről beszéltem, bemutattam a BKK MaaS4EU projektjét, az aktualitásokat és a tervezett fejlesztéseket is, kiemelve, hogy a BKK a városlakókra partnerként tekint. Előadásomban kitértem rá, hogy a mobilitásmenedzser feladata, hogy a fenntartható fejlődést tartsa szem előtt (Mobilitymanagement: all about Sustainability), a Mobility-as-a-Service megoldás teret ad a könnyen elérhető multimodalitásnak amely megoldást jelenthet a közlekedési kihívásokra (Multymodality always available Simply, Multimodality as a Solution), ezzel hozzájárul a fenntartható mobilitásfejlesztéshez, és serkenti a megosztáson alapuló mobilitási megoldások elterjedését, a gondolkodásmód kialakulását (Mindset aimed at Sharing). Az előadás sikeres volt, utána többen is odajöttek hozzám beszélgetni a felvetett gondolatokról.

 

 

 

A konferencia második napján workshop jellegű foglalkozásokat szerveztek, ahol kisebb csoportokban beszélhettük meg a MaaS-szal kapcsolatos témákat, mint például a megosztáson alapuló vagy az igény vezérelt megoldások teljes integrálásának lehetősége a MaaS rendszerekbe.

A hazaútra 2018. június 8-án délután került sor.

süti beállítások módosítása